АВТОМОБІЛІ, ЯКИМИ ВАРТО ПИШАТИСЯ

  21.07.2021 00:15   -
Суспільство

75 років тому в країні, яка ще не загоїла рани війни, розгорнулося виробництво «Побєди», воістину легендарної машини. Її ювілей – чудовий привід згадати ще кілька серійних вітчизняних легкових автомобілів, за які не треба було червоніти ані тоді, ані зараз.

«Побєда»

Перший повоєнний легковик і вочевидь один із найзнаменитіших. Проектування «Побєди» почалося ще в 1943-му, коли до перемоги залишалися довгі два роки. Це виявилося дійсно передовою розробкою: один з перших у світі понтонних (тобто з інтегрованими в боковини крилами) кузовів, актуальна несуча силова структура. Не кажучи вже про небачені для радянських машин поворотники, склоочисники з електроприводом та радіоприймач у салоні.

З’явившись у 1946-му, ГАЗ-М20 – сучасний, красивий і передовий – став символом радянського тріумфу в найкровопролитнішій із воєн. І хоча якість перших машин кульгала, «Побєда» назавжди залишилася у пам’яті народу легендарним автомобілем.

ЗІМ (ГАЗ-12)

Знакова радянська машина унікаль-,? на хоча б тим, що це перший у світі шестимісний легковик з трьома рядами сидінь та несучою конструкцією кузова. Можливо, це звучить як «посів перше місце у своєму класі», однак достоїнств машини це не применшує.

Седан довжиною у 5,5 метра вийшов вдалим у всіх сенсах. У ЗІМа була солідна зовнішність (з явним вкрапленням «каділаківських» мотивів), досить високий рівень комфорту (грубка з підведенням повітря до задніх сидінь, трьохдіапа-зонне радіо і завидна плавність ходу). А також несподівана… близькість до народу. Справа в тому, що ГАЗ-12 став першим і, як пізніше з’ясується, єдиним радянським автомобілем вищого класу, який пропонувався до продажу в приватні руки. Правда, коштував ЗіМ майже втричі дорожче за «Побєду».

«Волга»

Не любити цю машину просто неможливо, хоча ніякою сенсацією в автомобільному світі вона не стала. По суті грунтовно перероблена «Побєда», «Волга» навіть для свого часу була набором стандартних технічних рішень. Головною інновацією 21-ї мала стати автоматична коробка передач, якою на Горьківському автозаводі планували оснащувати всі машини. Але ця ідея розбилася об твердиню радянських реалій. Відповідного мастила для «автоматів» не знаходилося, а фахівців з їх ремонту не передбачалося й поготів.

Зате по харизмі «Волга» заткнула за пояс і Ford Mainline, на який вона була схожа своїми безсмертними обводами, і, звичайно, всі вітчизняні легковики епохи. Чого тільки варта фігурка оленя на капоті!

«Чайка» (ГАЗ-13)

Краса – убивча сила. Нехай навіть краса ця з відчутним американським акцентом. Недоречно заперечувати, що музою для дизайнерів «Чайки» стали заокеанські аналоги. Точніше, один цілком конкретний – неймовірно елегантний, але при цьому нещасливий Packard Caribbean / Patrician. Машина, що стала останньою в історії знаменитої американської фірми, без істотних змін перекочувала на кульмани газівських інженерів. А після того стала легендою в Союзі.
Американізмом пронизувалася не тільки зовнішність «Чайки». Замість прогресивної «зімівської» несучої конструкції ГАЗ-13 отримав ріг раму, а рядну «шестірку» під капотом замінив 5,5-літровий 195-сильний V8, який потім використовували на… бронетранспортері БРДМ-2. Плюс до цього всього – автомат, плюшеві сидіння, гідропідсилювач керма і навіть елек-тросклопідйомники.

Красуню не пропонували до продажу простим смертним. ГАЗ-13 став ексклюзивним транспортом радянських чиновників різного гатунку. Зате звичайні громадяни, проводжаючи поглядом кортеж чорних «Чайок», могли з гордістю за країну подумати: «Можемо, якщо захочемо!».

«Москвич»

Автомобіль, який ознаменував собою золоту, але коротку епоху АЗЛК. Історія «Москвичів», що почалася з умовно-ліцензійних версій «Опе-ль-Кадет», продовжилася більш сучасною, але так схожою на Ford Anglia моделлю 403. І тільки потім на вершину виробничого ланцюжка видерся елегантний, сучасний та ні в кого не «злизаний» 408-й.

Випуск цього милого седана стартував у вересні 1964-го. Досить поглянути на тодішніх європейських однокласників «Москвича», щоб^, ” відразу перейнятися до вітчизняної машини повагою та симпатією. Без сумнівів, Opel Kadett A, Volkswagen typ 3 або Renault 8 на тлі радянського автомобіля виглядали досить блідо.

І саме 408-й проклав радянським легковикам широку стежку на ринки не тільки Східної, а й Західної Європи. Ця модель, як і створена на її базі 412-та, успішно продавалася у Франції, Бельгії, Великій Британії та скандинавських країнах. У кращі роки за кордон спливало понад 50 відсотків усіх випущених на АЗЛК автомобілів! Шкода, що вся подальша історія заводу – лише стрімкий рух похилою площиною.

«Самара»

Автомобіль, соромно за який ВАЗу може бути лише з єдиної причини: на конвеєрі «зубило» у всіх його версіях простояло аж тридцять ^років! Занадто багато навіть для ^культового автомобіля.

Взагалі ж оригінальна В «вісімка» – прорив для j свого часу. Перша вітчизняна передньопри-відна машина для початку 1980-х – це виклик суспільним засадам. Сміливий агресивний дизайн, нетрадиційний для СРСР двохоб’ємний кузов типу хетчбек, а головне – інженерія високої проби. Те, що в створенні автомобіля брали участь фахівці Porsche – аж ніяк не красива казочка маркетологів. У музейних запасниках німецької фірми зберігається одна з перших серійних «вісімок»: як свідчення причетності до народження «Супутника», що став потім «Самарою».

З 1984 року «АвтоВАЗ» зумів продати понад 5,2 мільйона одиниць «Самари». З них 70 відсотків припадає на автівки першого покоління. А в 1990-х складання особливої версії «п’ятидверки» налагодили навіть у Фінляндії на заводі Valmet…

О. ЯСНІЙ

Поділитись:

Попередня стаття:

Наступна стаття: