Дорожча доставка та бронювання по-новому
Що змінюється для українців з 1 грудня 2025-го.
В останній місяць року в Україні набуває чинності низка оновлень щодо вартості послуг, соціальних виплат, державних програм і сезонних правил. Частина змін стосується повсякденних побутових витрат, інші – можливостей отримати допомогу або скористатися новими сервісами.
Нова пошта підвищує тарифи
З 1 грудня 2025 року Нова пошта змінює тарифи з урахуванням логістичних витрат і для більшої деталізації послуг.

Згідно з оновленнями, вартість доставки малих посилок до 2 кг залишається без змін. Комісія від оголошеної цінності до 500 грн, переадресація, повернення, конверти для документів і пакети входять у вартість доставки, як і раніше.
Усі тарифи компанія розділила на локальні (в межах одного міста) і по Україні, а також ввела доплату в 10 грн за отримання в поштоматі.
Так, доставка документів з грудня становитиме:
- локально – 60 грн (було 65 грн, зменшення на 5 грн);
- по Україні – 70 грн (було 65 грн, підвищення на 5 грн).
Доставка посилок між відділеннями:
По місту (локально):
- до 10 кг – 100 грн (було 90 грн);
- до 30 кг – 160 грн (було 140 грн);
По Україні:
- до 2 кг – 80 грн (без змін);
- до 10 кг – 120 грн (було 110 грн);
- до 30 кг – 180 грн (було 160 грн).
За габарит понад 120 см або за відсутності коробки доведеться доплатити 100 грн, а вартість перевезення палет між відділеннями зросте на 50-250 грн. Вантажі понад 30 кг теж додадуть у ціні +1 грн за кожен кілограм ваги. Перевезення шин і дисків між відділеннями теж подорожчає на 15-50 грн.
Податкова декларація – як забрати податкову знижку

До 31 грудня 2025 року можна отримати податкову знижку – різницю, що утворюється внаслідок перерахунку суми сплаченого податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) на певні витрати і працює лише для доходів у вигляді заробітної плати.
На таку знижку мають право:
- Фізична особа-резидент (не ФОП), якщо витрати не є бізнес-витратами.
- Особа, яка має дохід у вигляді заробітної плати та документально підтверджені витрати у звітному році (тобто за 2024 рік).
Повернути ПДФО можна з витрат на:
- навчання (своє або члена сім’ї першого ступеня споріднення, наприклад, дитини);
- страхування життя;
- іпотечні відсотки;
- медичні витрати;
- благодійні внески;
- переобладнання авто на газ або біопаливо;
- оренду житла для ВПО;
- будівництво, придбання доступного житла.
Усі витрати мають бути документально підтверджені, а платежі проведені з особистого рахунку. Щоб оформити податкову знижку, потрібно подати податкову декларацію трьома способами:
- особисто або уповноваженою на це особою до органу ДПС за місцем обліку;
- поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
- через Електронний кабінет платника.
Виплата відбувається протягом 60 календарних днів після подання документів. Кошти зарахують на банківський рахунок або надішлють поштовим переказом на адресу, зазначену в декларації.
УЗ-3000 – хто може скористатися програмою
З 1 грудня 2025 року Укрзалізниця в пілотному режимі планує запуск програми “УЗ-3000”, згідно з якою жителі прифронтових громад зможуть здійснити безкоштовні поїздки за накопичені “кілометри”.

У повноцінному режимі програма запрацює з січня і діятиме орієнтовно 4 місяці (січень-лютий, жовтень-листопад), коли зберігається низький попит на послуги.
Згідно з умовами програми кожна людина отримає 3000 кілометрів (вони відображатимуться в застосунку УЗ), за які можна буде придбати квитки на потяг по Україні в плацкартних вагонах і купе. У середньому на одну людину можна буде купити 4 поїздки, а окремий квиток дорослі зможуть придбати і для дитини за виділені на неї 3000 кілометрів.
Крім того, з 14 грудня набуває чинності новий розклад руху поїздів на 2026 рік, згідно з яким поїзди Київ – Львів – Київ курсуватимуть щогодини, за стабільним і передбачуваним розкладом, який буде легко запам’ятати.
Бронювання на 45 днів – хто матиме право

З 4 грудня набуває чинності ухвалений парламентом законопроєкт “Про внесення змін до деяких законів України щодо організації трудових відносин в умовах воєнного стану”, згідно з яким критично важливим підприємствам дозволили на 45 днів із дня укладення трудового договору без обмежень у кількості бронювати працівників, навіть якщо вони не перебувають на військовому обліку, вчасно не оновили дані або перебувають у розшуку.
Таке бронювання надається військовозобов’язаному працівникові, в якого є порушення військового обліку, не більше одного разу на один календарний рік. У разі усунення працівником порушень протягом строку бронювання він підлягає бронюванню на загальних підставах. Однак бронювання таких працівників не звільняє їх від оплати штрафів за порушення правил військового обліку, законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію.
Компенсація за житло на окупованій території
1 грудня стартував прийом заявок від внутрішньо переміщених осіб (ВПО) на участь у програмі компенсації за втрачене житло на тимчасово окупованих територіях.
Програма передбачає надання ваучерів одній людині на 2 млн грн, який можна буде використати для придбання нового житла.
“Спочатку програмою зможуть скористатися ВПО з ТОТ, які мають окремий статус учасника бойових дій або людини з інвалідністю внаслідок війни. Йдеться про учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України з 2014 року”, – зазначили в Міністерстві розвитку громад та територій України.
Подати заяву поки що можна буде лише через мобільний застосунок Дія, а згодом – у ЦНАПі або через нотаріуса. Із заявами працюватимуть комісії, які знаходяться саме за місцем фактичного проживання заявника, зазначеного в довідці ВПО. Також у відомстві поінформували, що за цією програмою не проводять перевірку стану житла, підтвердження права власності, але дані про наявне житло на ТОТ мають бути вказані в заявці. Натомість перевірятимуть наявність статусу ВПО з попереднім місцем реєстрації на ТОТ, окремий статус учасника бойових дій або особи з інвалідністю внаслідок війни.
Зимова підтримка-2025

До 17 грудня українці, які найбільше постраждали від війни або перебувають у складних життєвих обставинах, можуть подати заявку на виплату 6500 грн у межах програми Зимова підтримка-2025.
Отримати виплату можуть:
- діти, які перебувають під опікою чи піклуванням;
- діти з інвалідністю;
- вихованці прийомних сімей та ДБСТ (включно з дітьми з інвалідністю);
- люди з інвалідністю I групи серед ВПО;
- діти з числа внутрішньо переміщених осіб, які отримують виплату на проживання;
- діти з малозабезпечених сімей до 18 років;
- самотні пенсіонери, які отримують надбавку на догляд.
Подати заяву на виплату можна двома способами:
- онлайн – через застосунок Дія;
- офлайн – у сервісному центрі Пенсійного фонду України.
Нарахування коштів здійснює Пенсійний фонд України або на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання, якщо він відкритий у банку, або на Дія.Картку. Витратити кошти можна протягом 180 днів з моменту надходження коштів на одяг і взуття, лікарські засоби, вітаміни або інші необхідні товари першої необхідності.
Також до 24 грудня 2025 року можуть подати заявки українці, які планують отримати виплату в розмірі 1000 грн від держави в рамках програми “Зимова підтримка”, яку можуть отримати всі громадяни в зимовий період.
Витратити кошти можна буде на:
- оплату комунальних послуг;
- купівлю ліків;
- придбання продуктів харчування українського виробництва (за винятком підакцизних товарів);
- книжкову продукцію;
- благодійні внески;
- поштові послуги у відділеннях Укрпошти.
Витратити кошти потрібно до 30 червня 2026 року. Невикористана сума після цієї дати автоматично повернеться до бюджету. Водночас ті, хто отримує соціальні виплати та пенсії на Укрпошті, отримають 1000 грн автоматично на той самий рахунок, куди надходить їхня пенсія або виплати.
Підготувала Вероніка КОВАЛЕНКО