Газета "ЗОРЯ"

Чи варто «будувати» ріки?

Компанія «НІБУЛОН» вже кілька років поспіль наполегливо розвиває водні шляхи України. Власним коштом та долаючи чиновницькі перешкоди

У п’ятницю за узгодженням з держпідприємством «Укрводшлях» на водній гладі Дніпровського водосховища поблизу Кам’янського «НІБУЛОН» проводив випробування власної унікальної розробки – судна «Миколаївець».

Автор: Олексій КОВАЛЕНКО

ВІЗИТНА КАРТКА

«НІБУЛОН » – провідний український інвестор, сільгосптоваровиробник і експортер. Компанія заснована у 1991 році і є ровесницею незалежної України. Її незмінний керівник – Герой України, генеральний директор Олексій Вадатурський.

За 26 років діяльності «НІБУЛОН» інвестував у вітчизняну економіку 1,72 мільярда доларів США. «НІБУЛОН» має 50 підрозділів в дванадцяти областях України. Завдячуючи діяльності компанії, створеній нею унікальній логістичній системі, наша держава сьогодні відома у світі як постачальник високоякісного зерна та експерт із логістики.

Відбулось це на так званому лімітуючому перекаті «Дніпродзержинські ворота» – одній з найвідоміших перешкод дніпровському річковому судноплавству. Головна мета випробування – не тільки розрахувати нормативні показники вартості днопоглиблювальних робіт, а й продемонструвати можливості розробки в реальних умовах скельного ґрунту. За прогресивною технологією та із застосуванням найсучасніших механізмів вищого світового рівня. Такого в Україні ще не було.

Ось як прокоментував побачене заступник начальника ДП «Укрводшлях» Євген Бачев:

– Непересічна подія. І дуже важлива для Кам’янського. Саме тут є відразу чотири скельні перекати, які суттєво ускладнюють судноплавство. Тому ми поєднуємо, як то кажуть, приємне з корисним. З одного боку, буде покращено фарватер на ділянці 50 на 15 метрів, з другого – у дії перевірено технічні характеристики «Миколаївця». Він може працювати на глибинах до 15 метрів як ковшом, так і фрезою та гідромолотом.

Сьогодні виконувати такі роботи самотужки ми не в змозі. Земснаряд, побудований ще у 1987-му, давно порізано на металобрухт. А ділянка ця дуже небезпечна. Згадайте події десятирічної давнини – круїзний теплохід «Принцеса Дніпра» з німецькими туристами напоровся дном на скелі саме тут. На цьому місці встановлено білий буй з чорним хрестом – знак найвищої небезпеки…

Звичайно, на випробування приїхали представники головного розробника проекту з днопоглиблення на лімітуючих перекатах у Дніпровському і Кам’янському водосховищах – інституту «Укррічтранспроект»», а також виробники іноземного технологічного обладнання. Та й взагалі зацікавлені фахівці з різних галузей.

Але чомусь не було жодного представника Міністерства інфраструктури, що за функціональними обов’язками має опікуватись станом водних шляхів у державі. Як київські чиновники це роблять – видно з результатів їх діяльності: за часи незалежності держави загальна довжина українських водних шляхів з 4000 кілометрів скоротилась майже вдвічі, до 1500 кілометрів.

Виконання днопоглиблювальних робіт на лімітуючих перекатах пов’язане з безпекою судноплавства на внутрішніх водних шляхах України та згідно з постановою Кабміну не потребує ніяких окремих дозволів. Але хіба ж можна допустити, щоб хтось працював, давав реальний результат, та ще й безплатно і без бюрократичної тяганини?

До того ж згідно з міжнародною домовленістю держава зобов’язується підтримувати судноплавні глибини на Дніпрі (міжнародний шлях Е-40), але не виконує свої обов’язки. Це підвищує аварійність перевезень та обмежує системні вантажні перевезення.

За словами генерального директора «НІБУЛОНу» Олексія Вадатурського, через неналежну глибину українські компанії – судновласники і вантажоперевізники – змушені недозавантажувати власні судна.

«Наші судна на 4 тисячі тонн недовантажені приблизно на 30%, а це суттєві збитки при перевезеннях вниз і вгору по річці, подорожчання фрахту. А повністю судна завантажуються тільки нижче всіх порогів, за Запоріжжям, звідки йдуть в напрямку Чорного моря», – зазначив Олексій Вадатурський.

Тож своєю діяльністю, вживаючи різноманітні заходи для вирішення цієї проблеми, компанія виконує обов’язки держави. І це не порожні слова – наприклад, минулого року завдяки «НІБУЛОНУ» його власним коштом було відновлено судноплавство по Південному Бугу на ділянці у 134 кілометри. Без зайвих обговорень та модних зараз «мозгових штурмів».

А 17 вересня цього року суднобудівно-судноремонтний завод «НІБУЛОН» спустив на воду унікальне самохідне надпотужне днопоглиблювальне судно з символічною назвою «Миколаївець». Аналогів якому за потужностями та технологіями роботи у державі немає.

Перед його будівництвом нібулонівські суднобудівники вивчили кращий світовий досвід та зважили всі недоліки і переваги. Окрім того, судно збудовано із врахуванням особливостей роботи на скельних ґрунтах Дніпра.

Про готовність виконати днопоглиблювальні роботи на Дніпрі компанія неодноразово заявляла й раніше. А зараз вже наочно продемонструвала, що має для цього все необхідне обладнання, та ще й унікальне судно, яке цілком придатне для прокладення судноплавного шляху Е-40.

Експеримент у Кам’янському дозволить перевірити технічні можливості нового судна і визначити реальну вартість дроблення 1 кубічного метра скельних порід для оголошення тендеру компанією «Укрводшлях» на поглиблення всіх проблемних ділянок Дніпра. Всього «НІБУЛОН» у рамках експерименту за власні кошти поглибив майданчик шириною 15 і довжиною 50 метрів, площею 750 кв. м на глибину близько 40 сантиметрів. Територію в 600 кв. м вдалося обробити протягом тижня.

Загалом же виконати комплекс днопоглиблювальних робіт на всіх 14-ти проблемних ділянках Дніпра можна за півроку. І тоді Дніпро від пониззя до Києва матиме паспортні, оголошені Україною, глибини 3,65 м, підрахував Олексій Вадатурський.

Після визначення вартості днопоглиблення і при наявності фінансування «Укрводшлях» планує оголосити тендер на проведення робіт на протяжності всієї проблемної ділянки скельних порід. «НІБУЛОН» також планує брати участь в цьому тендері.

«Ми впевнені, що зможемо надати кращу ціну цієї послуги, оскільки нам не потрібно транспортувати флот з Європи. У нас вже є власний найсучасніший гідромолот, здатний працювати в умовах швидкого перебігу і з такими скельними породами. Це не тільки сучасний, а й екологічно чистий спосіб днопоглиблення», – наголошує Олексій Вадатурський.

І з тендером чи без нього вже не потрібно вмовляти іноземні підрядні компанії, що займаються днопоглибленням, та закладати багатомільярдні бюджети на виконання цих складних робіт. Адже є потужна національна компанія, яка в змозі їх виконати. Українська компанія для української ріки та української економічної інфраструктури. Хіба цього недостатньо?

Поки що питання це виглядає риторичним. Але вирішувати його треба. І гаяти час не варто – кожен місяць (не кажучи вже про рік) забирає з державної скарбниці чималенькі кошти.

Саме на цьому наголошує генеральний директор компанії Олексій Вадатурський, до слів якого прислухаються не тільки на рідній Миколаївщині, а й у високих кабінетах на печерських пагорбах:

– Шкода, що сьогодні в Україні слова дещо розходяться з ділом. Чиновники дуже полюбляють розказувати, як важливо досліджувати та впроваджувати передовий досвіт Європи та світу. Але немає іншої країни, яка б власними руками стримувала розвиток вітчизняного внутрішнього судноплавства. Крім нас… Варто згадати хоча б безглузде нарахування акцизу на пальне для водного транспорту.

Так, наразі головною проблемою судновласників і вантажоперевізників є акцизний збір, найвищий у світі. Сьогодні збір становить 139,5 євро за тонну палива і займає близько 30% його вартості. В Європі його взагалі немає, а в США він удвічі нижче. До того ж порти Херсона і Миколаєва ще й найдорожчі у світі за суднозаходом. Більш того, законом «Про внутрішній водний транспорт» № 2475а, за який так агітує міністр інфраструктури, планується ще й введення річкового збору. Тому-то і немає річкових перевезень на Дніпрі.

В уряді саму ідею проведення скельного днопоглиблення поки сприймають без особливого ентузіазму.

«Нашим проектом щиро цікавиться тільки Прем’єр-міністр Володимир Гройсман. Він був на нашому підприємстві, бачив, які технології ми планували застосувати для будівництва цього унікального судна. Він також знає про проведення нами експериментальних робіт і схвалює таку діяльність. Однак в інших міністерствах, зокрема, в Мінінфраструктури, що мусить опікуватися такими проектами, ніякої підтримки ми не відчуваємо, а зустрічаємо лише протидію і навіть безпідставні звинувачення в нібито спробах монополізувати Дніпро! Як пояснити міністру, що коли днопоглиблення буде виконано «НІБУЛОНом», ми не поставимо шлагбаум і не заборонимо іншим суб’єктам господарювання користуватися рікою. І хіба при поліпшенні економіки фрахтування судна, у т. ч. і іноземні, не активізують перевезення на Дніпрі?» – підкреслює гендиректор «НІБУЛОНу».

Таким чином, виконавши експериментальні днопоглиблювальні роботи на Дніпрі в реальних умовах, «НІБУЛОН» продемонстрував, що відродження судноплавства на Дніпрі – актуальна необхідність, а наявні проблеми можна успішно і ефективно вирішити. Більш того, розвиток річкового судноплавства позитивно вплине не тільки на зміну транспортної карти України, а й економіки країни в цілому.

Гордість «НІБУЛОНУ»