«Запорожці» без Дунаю, які мало хто бачив
У знаменитого «горбатого» були рідкісні, незвичайні та просто божевільні версії. Базові моделі «Запорожця» – ЗАЗ-965 («горбатий»), ЗАЗ-966, ЗАЗ-968 М, ЗАЗ-1102 («Таврія»), завдяки яким почалася повсюдна автомобілізація країни, знають навіть ті, хто народився вже не у колишньому СРСР. Однак були й такі ЗАЗи, які маловідомі навіть тим, хто жив за його часів. Згадаймо деякі з них та історії їхнього народження. Публікація присвячується 60-річчю першого експериментального зразка «Запорожця».
ЗАЗ-966. Легендарний «горбатий» (своє народне ім’я отримав через особливості форми кузова) пішов у серійне виробництво лише у 1967 році. Мало хто при цьому знає, що перші експериментальні зразки машини з’явилися ще в 1961-му. Від серійного зразка авто відрізнялося дизайном носової частини.
ЗАЗ-969. У цій моделі впізнається знаменитий ЛуАЗ. І це дійсно він! Справа у тому, що спочатку розроблену в НАМІ вантажівку збиралися випускати у Запоріжжі. Однак надалі від цієї ідеї відмовилися через організаційні та бюрократичні перешкоди.
ЗАЗ-970. Найоригінальніший «Запорожець». Створена машина була на базі дослідної версії за індексом 966. Базова вантажопідйомність авто становила 350 кілограмів, що було вельми непогано для 1962 року.
ЗАЗ-970Б. Третя модифікація згаданого 970-го. Насправді з’явилася найпершою. Зібрано фургон було у двох примірниках – вантажному та пасажирському. У рух приводився досить скромним агрегатом у 27 кінських сил.
ЗАЗ-970Г. Ще одна модифікація 970-го «Запорожця». Вантажопідйомність фургона становила 400 кілограмів. На підприємстві зібрали лише дві такі машини для проведення тестів. Надалі від їх випуску було вирішено відмовитися.
ЗАЗ-971. Армійська модифікація моделі 970 з тентованою верхньою частиною. Зібраний у 1962 році прототип так і залишився в єдиному екземплярі, що не зберігся до наших днів.
Прототип НАМІ-059. Ледве завод освоїв серійний випуск ЗАЗ-965, як виникли ідеї його рестайлінгу. Один з варіантів зі зміненим передком виготовили на заводі на початку 1960-х.
ЗАЗ-965С. Тоді ж створили і вантажний фургон ЗАЗ-965С. Машина вантажопідйомністю 150 кілограмів була призначена для збору кореспонденції з вуличних поштових скриньок. Аби водієві було зручніше виходити на тротуар, кермо встановили з правого боку. Фургон став дрібносерійним – у 1962—1963 роках зібрали близько 650 машин.
НАМІ-0100. Модель стала ще однією спробою рестайлінгу «Запорожця». Але від затії незабаром відмовилися, оскільки вже йшла робота над ЗАЗ-966 із зовсім новим кузовом.
ЗАЗ-965. Ці пікапи як товарні автомобілі масово не випускали, але в невеликих кількостях збирали для внутрішньозаводських потреб.
ЗАЗ-2320. Маловідомий «Запорожець», який був створений вже на грані розвалу Союзу. Складений він
був на базі вузлів від ЛуАЗу-969. У майстрів вийшло створити легкий вантажопасажирський самоскид. Можливим це стало завдяки тісній співпраці двох підприємств. Однак таких ЗАЗів було зібрано всього чотири.
ЗАЗ таксі. Ця модель «Запорожця» створена у 1970-ті роки на базі агрегатів, які згодом лягли в основу майбутньої «Таврії». Передбачалося, що машина стане ідеальним таксі — витривалим, дешевим і досить просторим. Але не склалося. ЗАЗ-1102 «Купе». Пробна версія майбутнього 1102-го «Запорожця», яка була виконана інженерами заводу в 1970-ті роки. Зібрали єдиний такий автомобіль.
ЗАЗ-1102. Перша справжня «Таврія» була виготовлена у 1970 році. Втім на ті часи про цю назву для машини ніхто не думав. Якби не бюрократична тяганина, то авто могло б з’явитися на дорогах вже тоді. Однак про-єкт затягнувся майже на 17 років…
♦ ♦ ♦
Є в нашому екскурсі про пригоди воістину народного і без перебільшення культового автомобіля й інша історія, яка творилася за межами заводських цехів. Як тільки «Запорожці» перестали бути утилітарним сімейним транспортом, вони логічно перетворилися на предмет для самодіяльної творчості тих, кому природа прилаштувала руки у потрібне місце.
Багато хто з них став створювати кабріолети. Мовляв, така «форма одягу» «горбатому» дуже навіть до лиця. Творячи саморобні кабріолети, умільці іноді помітно змінювали зовнішні кузовні панелі й деталі інтер’єру.
У 1990-х із «Запорожця» створили стретч. Зрозуміло — жартома. Маленькі народні компакти завжди надихали дотепників на такі саморобки. У Німеччині подовжували «трабанти», у нас — «горбаті».
Куди більш серйозна і смілива модернізація виливалася в автомобілі, у яких від ЗАЗ-965 залишалися тільки зовнішні елементи. Так, машина на ім’я «Bagira» отримала двигун ВАЗ-2108, коробку передач ЗАЗ-968, повний привід і навіть понижену передачу в трансмісії.
Межі фантазії, яку й досі, попри солідний час, народжує незабутий «горбатий», звичайно, немає. Побудовано, наприклад, його варіант із двома двигунами «Yamaha» (один — позаду, другий — спереду) потужністю у 150 «конячок» кожен! Подейкують, цей повнопривідний красень здатний розігнатися до 100 км/год. менш ніж за 4 секунди. Цікаво, а що б сказали десь півстоліття тому творці ЗАЗ-965, угледівши такого монстра?
О. ЯСНІЙ