Газета "ЗОРЯ"

ТИМ ЧАСОМ СОЛЯРКА ЗРОСТАЄ

Підйом цін на автомобільне пальне прискорився ще наприкінці січня. І це ще не межа

Ціни на бензин та дизельне пальне в Україні після обвалу у грудні знову взяли курс на стрімке зростання з початку 2022 року. Для цього є як зовнішні, так і внутрішні причини, більшість з яких прогнозувати вкрай складно. Але. що ж буде з цінами далі?

Ще протягом січня українські автомобілісти зіткнулися зі стрімким зростанням цін на нафтопродукти. Бензин А-95, який в кінці минулого року коштував близько 30,2 гривні за літр, ледь не за день зріс на кілька гривень і продовжує бити рекорди. Відповідно зросла й вартість літру дизельного пального. Що ж трапилося?

Зрозуміло, що різке зростання цін на автомобільне пальне зумовлене різними факторами: як загальносвітовими, так і внутрішніми українськими. Передусім на нього вплинуло здорожчання нафти. Якщо в грудні вартість одного бареля становила 72-75 доларів, то зараз вона перевищила 87-90 доларів.

У підсумку європейські котирування на бензин, які враховуються в формулі, що використовує уряд для розрахунку граничних цін пального на українських АЗС, протягом січня зросли на 15%, а дизельного пального – на 18%.

Тим більш прикро, що жодних важелів впливу на ціни за рахунок власних джерел Україна не має, адже наша країна відсутня на світовій мапі виробників і транзитерів нафти.

Дивіться самі. Річний видобуток нафти на наших родовищах становить 2-4 мільйони тонн. Для порівняння, Росія щороку видобуває 520-530 мільйонів тонн. Тому на нафтовому ринку Україна виступає виключно покупцем, і наша доля – орієнтуватися на ті ціни, які складаються в світі. Ось і відповідь.

До речі, ще один параметр, який впливає на ціну бензину, – курс гривні. Він також протягом останніх тижнів працював не на користь вітчизняних водіїв. З початку січня долар на міжбанку подорожчав приблизно на 2 гривні за кожен «зелений».

Проте, як буде розвиватися ситуація з пальним у подальшому, важко передбачити, оскільки ціни на нафту є надто політизованими і часто залежать від факторів, що виходять за межі економіки. Як, зокрема, і валютний курс, що зростає на страхах «вторгнення».

Слід зазначити, що ціна 90 доларів за барель нафти є рекордною з 2014 року. І причини такого її підняття зовсім незрозумілі, оскільки світова економіка якраз тільки відновлюється після пандемії, і попит на нафту ще не досяг максимальних значень.

Але, схоже, справа не у попиті, а виключно у політиці. Тому, на жаль, варто готуватися до нових подорожчань.

Л. ЛОГОВЕНКО