Житлова субсидія є державною соціальною допомогою вразливим категоріям осіб, і у процесі її отримання є свої правила та вимоги. Дізнаємося відповіді на питання, які допоможуть зібрати потрібні документи для отримання субсидії та визначити оптимальний спосіб їх подання. Цією інформацією з нами поділився начальник Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області Юрій Козак.
– Актуальне питання сьогодення: чи має право на житлову субсидію сім’я, яка винаймає будинок без укладання договору найму (оренди)?
– Житлова субсидія може бути призначена одному із членів домогосподарства, які не зареєстровані (не задекларовані) в житловому приміщенні, але фактично проживають у ньому на підставі договору найму. Але звертаю увагу, що без укладеного договору найму (оренди) житла субсидія може бути призначена у разі, коли люди, які проживають в житловому приміщенні, що не є їх власністю, є внутрішньо переміщеними особами.
– Чи може особа, яка одноосібно виховує дитину віком 5 років та не працює понад пів року, отримати житлову субсидію?
– Так, така особа має право на отримання житлової субсидії. Житлова субсидія призначається, якщо особа одноосібно виховує дитину віком до 6 років незалежно від отримуваних/неотримуваних доходів. Для отримання житлової субсидії необхідно підтвердити факт одноосібного виховання дитини до 6 років будь-яким з таких документів:
• витяг про внесення відомостей про батька згідно зі статтею 135 Сімейного кодексу України;
• свідоцтво або рішення суду про розірвання шлюбу.
– Розкажіть, будь ласка, детальніше: хто належить до осіб, які одноосібно виховують дітей до шести років або дітей з інвалідністю, при визначенні права на призначення житлової субсидії?
– Звичайно. До таких осіб належать:
• один з батьків, якщо він (вона) є вдівцем (вдовою) або розлучений (розлучена) та не отримує аліменти;
• один з батьків, якщо другий вважається безвісно відсутнім за рішенням суду або має правовий статус особи, зниклої безвісти;
• один з батьків, якщо другий за рішенням суду позбавлений батьківських прав та не сплачує аліменти;
• один з батьків, якщо другий визначений недієздатною особою;
• одинока мати/батько (у свідоцтві про народження дитини не зазначено батька/матір або дані про батька/матір вказані зі слів матері/ батька);
• один з батьків, рішенням суду якому/якій встановлено факт самостійного виховання дитини/дітей;
• одинокий опікун.
Звертаю вашу увагу, що у зазначених випадках необхідні документи, що підтверджують належність до однієї з вищезазначених категорій та факт їх підтвердження в офіційних джерелах інформації.
– Чи може особа, яка зареєстрована за однією адресою, а фактично проживає за іншою, отримувати житлову субсидію за двома адресами одночасно?
– Ні. Житлова субсидія не може призначатися одночасно і за зареєстрованим місцем проживання особи, і за її задекларованим місцем проживання, і за місцем її фактичного проживання.
– А якщо особа сплачує добровільний пенсійний внесок, чи має вона право на житлову субсидію?
– Відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій, житлова субсидія призначається, якщо особа сплатила (або сплатили за неї, в тому числі й добровільно) єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування в розмірі, не меншому, ніж мінімальний, протягом кварталу, що передує кварталу перед місяцем звернення за призначенням житлової субсидії або перед місяцем, у якому житлова субсидія призначається без звернення громадянина. Але це неодноразова сплата.
Тобто, якщо протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, людина сплачувала добровільний внесок у сумі, не меншій, ніж мінімальний страховий внесок (з 1 січня 2024 року – 1 562 грн, а з 1 квітня 2024 року 1 760 грн на місяць) – вона має право на призначення житлової субсидії.
– Які існують способи подання заяви на житлову субсидію і чи можна це зробити онлайн?
– Що стосується способів подання заяви, передбачено такі варіанти:
1. Особисто: звернутися до будь-якого сервісного центру Пенсійного фонду України незалежно від місця проживання, до центру надання адміністративних послуг або до уповноваженої особи територіальної громади.
2. Дистанційно: через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України, Єдиний портал державних послуг «Дія» або мобільний застосунок «Пенсійний фонд».
3. Також можна відправити заповнені документи звичайною поштою.