Лідер чернівецького осередку «Пропозиції» та співзасновник партії Олексій Каспрук дав оцінку законопроекту про наділення місцевих державних адміністрацій повноваженнями із забезпечення законності у діяльності органів місцевого самоврядування та створення так званої системи префектурного типу.
Як би Ви оцінили законопроєкт №4298 щодореформування територіальної організації виконавчої влади?
Законопроект не виправдав очікувань і відверто розчарував. Багато його положень суперечать Конституції України, не відповідають Європейській хартії місцевого самоврядування та обмежують самостійність органів місцевого самоврядування. Ціч положення так само не відповідають програмному принципу партії «Пропозиція» – це соціальна держава участі, побудована «знизу вгору». Ми наполягаємо на тому, що втручання центральної влади має бути сумірним значущості національних інтересів, чітко регламентованим. А регламент має бути прописаний в тому ж таки Муніципальному кодексі, про який я і мої колеги, в тому числі Борис Філатов, не втомлюємося повторювати. У запропонованій же законопроектом редакції контрольні повноваження місцевих адміністрацій легко можуть використовуватися з метою впливу на вирішення органами місцевого самоврядування місцевих справ, це значне звуження автономії місцевого самоврядування. Враховуючи, що процедурні правила діяльності з перевірки законності взагалі не передбачені, то закон може стати інструментом тиску на «неслухняних» міських голів та місцеві ради.
Як цей тиск може бути реалізований на практиці?
Чернівчани добре пам’ятають 2011 рік, коли тодішній голова ОДА фактично організував дострокове усунення з посади міського голову, якого підтримали понад 60% мешканців міста. Допустити повернення до часів політичного тиску на місцеве самоврядування, втрати досягнень децентралізації, яка повернула природні повноваження громадам, недопустимо. Адже відповідно до проекту Президент отримує можливість тимчасово зупиняти повноваження голови громади, складу ради громади, окружної, обласної ради за поданням префекта та призначає тимчасового державного уповноваженого. А Верховна Рада і взагалі отримує функції достроково припиняти повноваження голови громади, ради громади, окружної чи обласної ради.
В чому Ви бачите обмеження прав територіальних громад?
Я бачу загрозу дублювання функцій органів місцевого самоврядування. Державний контроль за дотриманням законності органами місцевого самоврядування має бути помірним. Тобто, держава, вимагаючи дотримання закону, повинна якнайменше обмежувати автономію органів місцевого самоврядування, не позбавляти їх природних повноважень щодо розпорядження майном громади, задоволення потреб її жителів, захисту їхніх прав. Адже механізм державного контролю за законністю діяльності органів місцевого самоврядування повинен враховувати правову природу та правовий статус органів місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та Європейською хартією місцевого самоврядування.
Наведіть, будь ласка, конкретні приклади,
В умовах протидії пандемії ми вже переконалися, що ігнорування думки ОСМ не сприяє ефективному захисту населення, а спричиняє суспільну напругу та зниження довіри до держави. Тож дуже насторожує спроба у законопроекті повністю нівелювати самостійність міських голів, органів місцевого самоврядування в умовах запровадження правового режиму воєнного та надзвичайного стану, мобілізації та демобілізації, оголошення зони надзвичайної екологічної ситуації, а також що стосується питань цивільного захисту населення.
Які пропозиції маєте Ви до цього законопроекту?
Вважаю, що у такому вигляді законопроект не може бути прийнятий і потребує ретельного доопрацювання, особливо у сфері адміністративного нагляду за органами місцевого самоврядування. І таку роботу потрібно проводити у діалозі з всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування, з врахуванням рекомендацій Генерального секретаріату Ради Європи, щоб уникнути під час другого етапу реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні небезпеки порушення балансу влади, забезпечити її відповідність Європейській хартії місцевого самоврядування. Цього можна уникнути шляхом ухвалення того ж таки Муніципального кодексу, про який я говорив.
Безсумнівно, що державний контроль за законністю діяльності органів місцевого самоврядування є вкрай необхідним. В програмі партії «Пропозиція» йдеться про те, що обласні державні адміністрації мають бути перетворені на офіси префектів, що мають лише наглядати за дотриманням Конституції та законів України. Але, на жаль, центральна влада так і не зрозуміла, що місцеве самоврядування є повноцінним її партнером, стрижнем і опорою української державності, голосом народу, а не слухняним інструментом для втілення окремих політичних цілей.