З листопада-2025 нас чекає низка змін, які стосуватимуться як соцвиплат для малозабезпечених, так і документації місцевих бізнесів, а також – нових норм з оформлення та продовження відстрочок від мобілізації.
Нові правила відстрочок від мобілізації
В Україні вже почали працювати нові правила оформлення та продовження відстрочок від мобілізації. Ці зміни вводять з метою зменшення бюрократії, цифровізації процесу та ліквідації черг. Також це має допомогти мінімізувати корупційні ризики.
Отже, з 1 листопада передбачено автоматичне продовження частини відстрочок, а також перехід на цифрову форму подачі заяв та перенесення паперового документообігу у ЦНАП.
– Понад 600 тисяч відстрочок продовжаться без черг і зайвих звернень. Ми прибираємо зайву бюрократію, щоб ТЦК могли зосередитись на мобілізаційних завданнях, – прогнозує очільник Міноборони Денис Шмигаль.
Серед ключових змін – автоматичне продовження відстрочок, які держава може підтвердити через реєстри або дані, які не змінюються з часом.
Вони будуть продовжуватися без подачі заяв, довідок і походів до ТЦК. Тож робити нічого не доведеться – сповіщення самостійно прийде у додаток Резерв+.
Автоматичним продовженням відстрочок зможуть скористатися:
- люди з інвалідністю;
- тимчасово непридатні за висновком ВЛК;
- батьки трьох і більше дітей;
- батьки дітей з інвалідністю;
- чоловіки/дружини осіб з інвалідністю I–II групи;
- особи, які здійснюють догляд за батьками з інвалідністю;
- одинокі батьки, якщо другий із подружжя служить;
- студенти, інтерни, докторанти;
- науково-педагогічні працівники (0,75 ставки і більше);
- родичі загиблих/зниклих;
- люди, звільнені з полону;
- інші категорії, визначені постановою.
Проте якщо система не змогла підтвердити підставу після зміни сімейного стану або при відсутності частини даних у реєстрі, заявнику доведеться все ж оновити інформацію самостійно та подати документи онлайн або через ЦНАП.
Щоб оформити відстрочку самостійно, можна скористатися онлайн-методом – через Резерв+. Таким чином відстрочку можуть отримати люди з інвалідністю, тимчасово непридатні, багатодітні батьки, науковці, студенти, ті, хто має дружину або чоловіка з інвалідністю I чи II групи.
Очікується, що скоро онлайн-доступ нададуть ще двом категоріям – тим, хто доглядає за батьками з інвалідністю, та одиноким батькам.
Також тим, чия відстрочка ще не цифровізована, або хто не має смартфона, з 1 листопада можна буде подавати заяви офлайн. Однак прийматимуть їх більше не ТЦК, а ЦНАПи.
При цьому ЦНАП прийматиме та скануватиме документи, тоді як рішення про відстрочку продовжить ухвалювати ТЦК.
Зауважимо, що з 1 листопада скасовано прийняття паперових довідок з мокрою печаткою, наразі чинним підтвердженням є електронний військово-обліковий документ у Резерв+, який, за потреби, можна роздрукувати через Дію, у додатку Резерву+ або ж у ТЦК/ЦНАПі
Які нові види відстрочок з’являються у Резерв+
Міноборони запускає ініціативу, в рамках якої відстрочку від мобілізації у Резерв+ зможуть отримати нові категорії громадян:
- батько чи мати, що виховують дитину до 18 років самостійно;
- люди, які доглядають за батьком чи матір’ю з інвалідністю.
Для того, щоб скористатися послугою, потрібно подати запит у застосунку Резерв+, після чого система перевірить підстави в державних реєстрах і надасть підтвердження про відстрочку в електронному військовому документі.
Міноборони наголошує, що процес є повністю автоматизованим та триває кілька годин.
Пакунок школяра: як і коли подавати заяву
В Україні можна оформити та отримати Пакунок школяра – 5 тис. гривень, які протягом 180 днів після зарахування можна витратити на канцелярію, дитячий одяг та взуття.
Щоб подати заяву на Пакунок школяра, потрібно до 15 листопада скористатися додатком Дія або ж надати письмову заяву у найближчому сервісному центрі Пенсійного фонду України.
У Дії потрібно обрати Допомогу від держави, далі – Пакунок школяра. Обрати ім’я дитини та свою Дія.Картку, яку можна оформити тут, та засвідчити заяву Дія.Підписом.
Після цього гроші мають надійти протягом 14 днів, а на те, щоб їх витратити, учасники програми мають по 180 днів.
Починаючи з 1 жовтня, уряд розширив цю програму та дозволив витрачати допомогу і на книги за МСС-кодами 5942 (книжкові магазини) та 5192 (книги, періодичні видання та газети).
Також нова редакція постанови передбачає, що з 1 січня 2026 року запрацює перелік магазинів, де можна буде придбати товари для першокласників за рахунок Пакунка школяра.
Зауважимо, що використати кошти можна як онлайн, так і офлайн, однак оплата може проводитися тільки безготівково.
За підрахунками держави, за перші півтора місяця дії програми на Пакунок школяра подалось понад 200 тис. родин.
Що відомо про зміни у поданні фінзвітності для бізнесів
В Україні з листопада-2025 скасоване подання фінансової звітності у форматі XML для компаній, які звітують за міжнародними стандартами.
Тепер єдиним обов’язковим форматом буде XBRL через Центр збору фінзвітності (ЦЗФЗ). Так Комісія узгодила власні нормативні акти з вимогами чинного законодавства.
Ці зміни стосуватимуться професійних учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків, емітентів цінних паперів, а також осіб, які надають забезпечення за такими цінними паперами.
Також додались вимоги щодо вмісту електронного файлу з фінансовою звітністю у форматі XBRL, який обов’язково має охоплювати:
- аудиторський звіт, який подається емітентом разом з річною фінансовою звітністю/річною консолідованою фінансовою звітністю;
- звіт щодо огляду проміжної фінансової звітності/проміжної консолідованої фінансової звітності, у випадках, передбачених законом і нормативно-правовими актами Комісії.
Крім іншого, необхідно зазначати URL-адресу Центру збору фінансової звітності, за якою розміщено фінансову звітність емітента, у разі складання річної фінансової звітності у форматі XBRL та подання її до Центру збору фінансової звітності.
Підготував Михайло ШАРАНДА
