17 листопада професійне свято відзначають працівники українського аграрного сектору. Завдяки їхнім зусиллям щороку сільське господарство розвивається дедалі стрімкіше та виступає справжнім драйвером економіки країни. Підтримка таких високих темпів вимагає від агрокомпаній постійного пошуку нових шляхів для вдосконалення. Ми бачимо, що Україна впевнено розвивається від суто аграрної до агротехнологічної країни.
А цей процес вимагає додаткових інвестицій та фінансування. Креді Агріколь – іноземний банк, який вже 26 років присутній в Україні та приділяє особливу увагу співпраці з агробізнесом. З нагоди свята ми поспілкувалися з Анатолієм Шрамком, директором Південно-східного макро-регіону Креді Агріколь Банку. Читайте далі про останні тренди на аграрному ринку, підхід банку до обслуговування агрокомпаній та банківські продукти.
— У чому особливість роботи Креді Агріколь Банку з аграріями України? Які ваші переваги?
— Для нашого банку дійсно важливо бути там, де наші клієнти. Креді Агріколь надає клієнтам не просто якісні фінансові послуги та сервіс, ми хочемо бути банком-партнером для всіх учасників агроринку — від виробника до кінцевого споживача. Вже понад 10 років співпраця з аграрними компаніями — це один із головних пріоритетів Креді Агріколь в Україні, тому ми зосереджуємося на побудові стійких довготривалих відносин з усією екосистемою агробізнесу. Аналізуючи, що потрібно учасникам агроринку, ми створюємо продукти та розвиваємо партнерські програми. Особливість Креді Агріколь Банку в тому, що ми маємо не лише фінансову експертизу, а й агроекспертизу. Ми прагнемо максимально добре розуміти бізнес компаній, з якими співпрацюємо. Саме наявність унікальної агроекс-пертизи та агроспеціалістів відрізняє нас від інших фінансових гравців. Адже ефективна взаємодія між банком і аграрієм виникає саме тоді, коли є чітке розуміння діяльності та потреб клієнта. Сенс існування Креді Агріколь — «Працюємо щодня в інтересах клієнтів і суспільства». Тому ми робимо значні інвестиції у навчання персоналу банку тонкощам аграрного бізнесу. Минулого року Креді Агріколь започаткував «Агро школу» для співробітників, яка значно поглиблює знання менеджерів банку у сфері сільського господарства.
— Які продукти банк пропонує агробізнесу, і які з них найбільш затребувані?
— Для компаній агросектору Креді Агріколь пропонує різноманітний перелік банківських продуктів, і для фінансування виробничого циклу компанії, і для реалізації інвестиційних проектів, придбання сільгосптехніки, обладнання. Фінансування обігового капіталу є ключовим у структурі фінансування агропідприємств, зростає попит на використання альтернативних інструментів фінансування, зокрема авалювання векселів, та довгострокове фінансування інвестиційних цілей.
Умови фінансування клієнтів враховують специфіку діяльності агробізнесу, а саме сезонність і тривалий виробничий цикл. Графік погашення адаптований до надходження виручки від реалізації сільськогосподарської продукції.
Банк активно розвиває партнерські програми фінансування сільськогосподарської техніки, насіння, ЗЗР, пропонуючи клієнтам максимально вигідні умови кредитування. Станом на сьогодні у нас понад тридцять таких програм.
— На ваш погляд, які інструменти могли б допомогти аграріям мінімізувати ризики?
— Сільському господарству притаманно багато ризиків. І це не лише погодні умови. C^ туація на ринках збуту, світові ціни, логістичні проблеми також вносять свої корективи в діяльність агрокомпаній. Мінімізувати ці ризики, а також отримати потенційні можливості для розвитку бізнесу дозволяє залучення банківського фінансування. Наприклад, часто аграрії стикаються з нестачею обігових коштів у період посівної. Цю проблему можна вирішити, продавши частину врожаю «з поля», але у такому випадку доведеться миритися з втратою потенційного прибутку за рахунок підвищення цін у майбутньому. Або можна звернутися у банк за фінансуванням. Залучення довгострокового фінансування дозволяє вирішити проблеми з інвестуванням в логістичну інфраструктуру, в оновлення парку техніки тощо. Головне — необхідно чітко розуміти на які цілі потрібне фінансування. Адже це дозволить банку правильно структурувати запит і запропонувати умови фінансування, враховуючи специфіку бізнесу кожного клієнта.
Щодо погодного ризику — інструментом зниження негативних наслідків впливу є агро-страхування. Цей продукт поки що не дуже поширений серед українських агровиробників, але ми вбачаємо перспективу і в майбутньому затребуваність даного продукту.
— Які тренди спостерігаються в 2019 році на аграрному ринку України? В яких напрямах відкриваються найбільш широкі можливості для сільського господарства?
— Один із головних трендів, який у 2019 році притаманний не лише компаніям, які працюють на аграрному ринку, а і в будь-якій іншій сфері бізнесу, — це, безумовно, зростання попиту на інновації. Нові технології відкривають для українського агробізнесу ширші можливості. Точне землеробство дозволить збільшити продуктивність, діджиталізація у тваринництві допоможе ефективніше відслідковувати стан тварин, а агромо-ніторинг полів — оптимізувати внесення мінеральних добрив, своєчасно запобігти значній втраті посівів.
— На вашу думку, що принесе аграріям 2020 рік?
— Сьогодні найактуальнішим питанням 2020 року є відкриття ринку землі. Аграрний ринок знаходиться на порозі значної трансформації, і ми, як банк, який плідно працює з агробізнесом, також активно беремо участь в цьому процесі. Готуємо продукт, надаємо свої пропозиції щодо законодавчих ініціатив та інших питань відкриття ринку землі.
Олена ВОВЧЕНКО