СТРАТЕГІЯ ЗМІН

12 месяцев ago Андрей Богатырёв Комментарии к записи СТРАТЕГІЯ ЗМІН отключены

Напередодні річниці Незалежності ми говорили з головою обласної ради Глібом ПРИГУНОВИМ про моделі розвитку держави. Намагалися зосередити увагу на перспективних шляхах.

 – Глібе Олександровичу, в передсвяткові дні зазвичай мова йде про досягнення минулого та мрії про майбутнє, коли…

 – Пропоную не підтримувати стереотипи. Є достатньо речей, про які саме зараз варто говорити. Лірика буде потім.

  • Гаразд. Дуже багато людей, особливо з сільської місцевості, скаржаться зараз не тільки на низький рівень життя або на маленькі,пенсії. Більшість турбує невизначеність, не зрозуміло, куди Україна рухається у внутрішній політиці.
  • Але загальний позитивний фон у державі не тільки залишається – зміцнюється. Люди бачать реальні зміни. У першу чергу ті, хто звик думати, вірити справам, а не гучним промовам політиків
  • Ви маєте на увазі децентралізацію, яка поступово приносить перші плоди?
  • До процесу, ініційованому Президентом ми ще повернемось. Мова про інше. Чому свого часу, у 2010-му, Янукович зміг повернутись до влади? Тому, що досягнення Помаранчевої революції ніяк не конвертувались у реальні реформи в країні. Тільки загальнолюдськими або європейськими цінностями ситим не будеш.
  • А зараз?
  • Давайте рахувати разом, які зміни в державі відбулись з 2014 року. Зміна зовнішньополітичного курсу – факт. Створення антикорупційної інфраструктури (НАБУ, САП, НАЗК), відкриття електроних реєстрів, декларацій. Реформа держзакупівель працює? Працює. Потужний стрибок у рейтингу Doing Business. Частково (поки що) демонаполізовано енергетичний ринок. Є питання до патрульної поліції, але вона створена і викликає набагато більше позитиву, ніж негативних емоцій. Реформа армії, суспільне телебачення….
  • Декомунізація…
  •  Саме так. Важливе рішення, на якому дуже багато спекуляцій. Мені не дуже подобається говорити про розхитування човна, але деякі політики на темі перейменувань відверто паразитують.
  •  Децентралізація. В селах та селищах і досі не дуже чітко розуміють, які саме механізми вона передбачає. Частина сприймає її як абстракцію – придумали нагорі красивий термін та й використовують направо і наліво…
  • Децентралізація – це, перш за все, вигідно. Об’єднані територіальні громади отримують можливість вільно розпоряджатись власними коштами. Функція держави та уряду – створити умови для їх ефективного функціонування.
  • Тобто роботи.
  • Дійсно, роботи. А ще краще – життя. Гідного та комфортного. Але комфорт члени ОТГ мають створювати самі. Тим більш, що ті, хто вже об’єднався, відчув на практиці – бюджети зростають не на відсотки або десятки відсотків. В рази! Крім того, є можливість заробляти кошти на розвиток своїх територій. Дуже багато залежить від голів громад, та депутатів, яких обирають. У «великій» політиці складніше, а на селі всі у всіх на виду. Відразу можна побачити, хто чого вартий.
  • Заперечити важко. Скажіть тоді, які функції має виконати уряд щодо кожної з громад, які вже створені або створюються зараз. Якщо не помиляюсь, на Дніпропетровщині ОТГ створили вже понад 80% сільського населення.
  • Схема загальновідома. Опорні школи, відремонтовані дороги, світло, газ, інтернет, «швидка допомога» . Та умови для успішного розвитку бізнесу. Далі все залежатиме від ініціативи на місцях.
  • Є побоювання, що бідні та депресивні села все одно зазнають поразки. А заможним і зараз живеться більш-менш. Крім того, багатьом не зовсім зрозуміло, яким чином у нових умовах буде адмініструватись податок на землю, який складає вагому частину бюджетів нижчих рівнів.
    • Давайте по черзі. Кабінет міністрів в жодному разі не підпише документи на створення ОТГ, якщо вона не відповідатиме певним критеріям. Головний з них – спроможність, самодостатність. Ніхто не буде кинутий напризволяще. Програють ті, хто не хоче обєднуватись, бо вони не отримають можливості скористатись перевагами нової моделі.

    В таких є одна-єдина «перевага» – не потрібно брати на себе відповідальність.

  • Щодо земельного податку…
  • Справа також у відповідальності. Хто краще знає, як підприємці у селі N сплачують податки чи яка в найманих працівників зарплата – «біла» або в конверті, без оформлення? Які магазини працюють напівлегально? Які земельні ділянки використовують під посіви без жодного платежа до бюджету? Хто? Голова облради, очільник обл- або райдержадмінистрації? Може, Володимир Гройсман? Ні. Сільський голова або голова ОТГ володіє ситуацією на своїй території краще за всіх нас разом. А ще він разом з місцевими депутатами зацікавлений у наповненні бюджету громади. От і думайте.
  • Зацікавлений. Тільки от…
  • Якщо зацікавлений не тільки в посаді, але й у розвитку, у довірі своїх сусідів-виборців, то зубами вигризе кожну недоотриману гривню. Разом з фіскальною службою, звісно.
  • А ще таким хотілось би створювати кращі умови проживання задля розширення бази оподаткування, запрошувати до себе стабільний платоспроможний бізнес…
  • З бізнесом питання досить складне. Відносно умов проживання – між кількістю зареєстрованих у населеному пункті та надходженнями до бюджету є прямо пропорційна залежність. Хіба ви не знаєте, що 60% податкових надходжень від «мінімалки» у 3200 гривень йтимуть від вашого работодавця до бюджету місця реєстрації?
  • Отакої!
  • Саме це і є модель. Вона вже реально працює!

Записав  Андрій БОГАТИРЬОВ